آخرین اخبار نشریه
    نشريه روانشناسی اجتماعی ( علمی - پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی پژوهشی

    نشریه روانشناسی اجتماعی

    Journal of social Psychology

    بر اساس نامه شماره31/3/110169 مورخ 92/7/16 مدیرکل محترم دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نام مجله یافته های نو در روانشناسی که بر اساس رای هشتاد و یکمین جلسه کمسیون بررسی و تائید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورخ 90/4/16 و بر اساس مجوز شماره 87/254339 مورخ 90/7/16 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حائز امتیاز علمی پژوهشی گردیده بود به مجله روانشناسی اجتماعی تغییریافته است. 

    نشریه روانشناسی اجتماعی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، سیویلیکا، گوگل اسکولار و مگیران نمایه مي باشد

     نشریه روانشناسی اجتماعی با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در نشر (COPE) می­ باشد و از آیین­ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می­ نماید. همه مقالات ارسالی توسط نرم افزار مشابهت یاب همیاب   بررسی می شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شود و پس از آن توسط داوران معتبر و مجرب به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرند.

    منابع مورد استفاده در همیاب

    • 88,337 مقاله کنفرانسی از 2,412 کنفرانس
    • 512,092 مقاله از 2,051 نشریه
    • 30,364 مقاله از بستر وب

    براساس بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815مورخ 1398/10/4 مقرر گردید هزینه دریافت و داوری مقاله 150000 تومان و هزینه پذیرش مقاله 350000 تومان می باشد.

    شماره شبا  حساب: IR110190000000115860789001- صاحب حساب: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

                هزینه بررسی اولیه: 150000تومان    هزینه پذیرش مقاله: 350000تومان

     

    چکیده تفصیلی (Extended Abstract)

     ارسال چکیده تفصیلی صرفاً برای مقالاتی که پذیرفته شده ‏اند، الزامی است

    (توضیحات بیشتر در راهنمای نویسندگان)

     

    این مجله پذیرای مقالات مروری، بین رشته ای در رابطه با روانشناسی اجتماعی  می باشد.

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی نقش مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان: یک مطالعه کیفی
      سعید بنائی زاده عسکر آتش افروز غلامحسین مکتبی مرتضی امیدیان
      شماره 71 , دوره 12 , بهار 1403
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین بر مؤلفه‌های زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخا چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین بر مؤلفه‌های زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخاطبان و علاقه مندان این بازی‌ها شد، اثرات اجتماعی این نوع از بازی‌ها را از دریچه نگاه گیمرها که اغلب در سنین نوجوانی و جوانی هستند بررسی کرد و تجربیات، نظرات و خواسته‌های آنان را مورد توجه قرار داد تا بتوان به گونه بهتری به بررسی جوانب و تأثیرات مختلف این بازی‌های رایانه‌ای پیشرفته پرداخت. نکته حائز اهمیت این است که رسانه‌ها و ابزارهای نوین (فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای) خود فرهنگی را به وجود آورده است که بر فرهنگ عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تأثیر گذاشته است. لذا با وجود گستردگی روز افزون این رسانه‌ها، ابزارها، نرم افزارها و سخت افزارها و... که با محبوبیت و استقبال چشم گیری همراه بوده است، پژوهش حاضر در صدد این است که با استفاده از یک طرح کیفی، به شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی در زندگی نوجوانان بپردازد. روش این پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل مضمون گام به گام براون و کلارک بود. نمونه‌گیری به صورت غیراحتمالی و از نوع هدفمند و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه انجام شد. بدین منظور، از 12 نوجوان گیمر بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها به 54 کد اولیه، 8 مضمون پایه، 2 مضمون سازمان دهنده شامل «مؤلفه‌های اجتماعی مثبت و سازنده» و «مؤلفه‌های اجتماعی منفی و مخرب» و یک مضمون فراگیر با عنوان «مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی» منجر شد. نتایج نشان داد عوامل مختلفی ممکن است در ارتباطات اجتماعی پیرامون بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین دخیل باشند که در زندگی اجتماعی نوجوانان که عمده گیمرهای این بازی‌ها را تشکیل می‌دهند، اثرگذار باشند. شناسایی و بررسی این مؤلفه‌ها می‌تواند در طراحی و اصلاح برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین ارتباط مؤثر بین افرادی که به هر نحو با نوجوانان در ارتباط هستند کمک قابل توجهی کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی
      سمیرا  تیغ بخش رو ح الله مرادی
      شماره 71 , دوره 12 , بهار 1403
      پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شام چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شامل متون واسناد بین المللی ،ملی ومفادقانون اساسی کشور که درزمینه آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی چارچوب مناسب ارائه داده اند و نیزاز کلیه منابع چاپی و الکترونیکی دردسترس مبتنی براهداف وسؤالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.تجزیه وتحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. یافته های پژوهش نیزدرپنج عنصر اصلی اهداف ،محتوا،راهبردهای یاددهی - یادگیری، تکنیک های ارزشیابی،محیط وفضای یاددهی- یادگیری به دست آمد.دراین پژوهش برای بررسی روایی ازمعیارباورپذیری و برای بررسی پایایی ازمعیاراطمینان پذیری استفاده شده است .پایایی طراحی برنامه درسی نیزتوسط متخصصین درهرمرحله مورد بررسی قرارگرفته است.پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شامل متون واسناد بین المللی ،ملی ومفادقانون اساسی کشور که درزمینه آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی چارچوب مناسب ارائه داده اند و نیزاز کلیه منابع چاپی و الکترونیکی دردسترس مبتنی براهداف وسؤالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.تجزیه وتحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. یافته های پژوهش نیزدرپنج عنصر اصلی اهداف ،محتوا،راهبردهای یاددهی - یادگیری، تکنیک های ارزشیابی،محیط وفضای یاددهی- یادگیری به دست آمد.دراین پژوهش برای بررسی روایی ازمعیارباورپذیری و برای بررسی پایایی ازمعیاراطمینان پذیری استفاده شده است .پایایی طراحی برنامه درسی نیزتوسط متخصصین درهرمرحله مورد بررسی قرارگرفته است. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - نقش احساس تنهایی و درماندگی روان شناختی در پیش بینی رفتارهای آسیب به خود دردختران فراری
      سمیه صباغی رنانی
      شماره 70 , دوره 11 , زمستان 1402
      دوره نوجوانی از حساس ترین و سرنوشت سازترین مراحل زندگی فرد و دوره ی گذر از کودکی به بلوغ وبزرگسالی است. نوجوانی دوره ای سرشار از تغییرات و چالش ها است، که با آگاهی افراد در این دوره می توان زمینه پیشرفت را ایجاد کرد و چالش ها را به فرصت بهینه برای پیشرفت تبدیل کرد. هدف چکیده کامل
      دوره نوجوانی از حساس ترین و سرنوشت سازترین مراحل زندگی فرد و دوره ی گذر از کودکی به بلوغ وبزرگسالی است. نوجوانی دوره ای سرشار از تغییرات و چالش ها است، که با آگاهی افراد در این دوره می توان زمینه پیشرفت را ایجاد کرد و چالش ها را به فرصت بهینه برای پیشرفت تبدیل کرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش احساس تنهایی و درماندگی روان شناختی در پیش بینی رفتارهای آسیب به خود در دختران نوجوان فراری بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش دختران مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی شهر اصفهان در نیمه نخست سال 1402بودندو تعداد95نفر به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه آسیب به خود (سانسون، و یدرمن و سانسو، 1998)، پرسشنامه احساس تنهایی اجتماعی عاطفی بزرگسالان (دیتوماسو، برانن و بست ،2004)که شامل 3زیر مقیاس (تنهایی خانوادگی،تنهایی رمانتیک ،تنهایی اجتماعی )،پرسشنامه درماندگی روانشناختی(لاویباند و لاویباند، 1995) که شامل 3زیر مقیاس (اضطراب ،افسردگی ،استرس ) بود. یافته ها : به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. در این مطالعه میانگین سن شرکت کنند گان 95/15 و انحراف معیار 4/1 بود .یافته ها نشان دادکه احساس تنهایی و درماندگی روانشناختی با رفتارهای آسیب به خود رابطه مثبت و معنادار دارد( .(P<0/05 نتایج نشان داد که اختلالاتی روانی از جمله اضطراب ،افسردگی و استرس که در حال حاضر بسیار شایع شده است در نوجوان باعث رفتارهای خودجرحی و آسیب به خود شود از طرفی احساس تنهایی و مخصوصا تنهایی خانوادگی و اجتماعی می تواند باعث اقدام به رفتارهای خود آسیب رسان در نوجوانان باشد به طوری که نوجوانان پس از خودجرحی احساس آرامش می کنند . پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی
      سپیده صفرپور دهکردی شهربانو تاجیکی سعید رازقی محمد مظفری
      شماره 54 , دوره 7 , بهار 1399
      هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی بود. روش مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان دارای مشکلات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر چکیده کامل
      هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی بود. روش مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان دارای مشکلات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر شیراز در سال 1398 بودند. از میان آنان 50 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 7 جلسه 2 ساعته (هفته‌ای یک جلسه) با روش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با پرسشنامه‌های روابط اجتماعی (منجمی‌زاده، 1391) و حل تعارض‌های بین‌فردی (فیشر و اوری، 1981) جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی باعث افزایش معنادار روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی در زنان دارای مشکلات زناشویی شد (001/0P<). بنابراین توصیه می‌گردد که درمانگران برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی به‌ویژه افزایش روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی از روش آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی در کنار سایر روش‌های آموزشی و درمانی استفاده کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - رابطه متغیرهای روانشناختی و علائم روانشناختی با اعتیاد به اینترنت (یک مطالعه مروری)
      فائزه خانلری هادی فرهادی
      شماره 66 , دوره 10 , زمستان 1401
      هدف از این پژوهش تعیین رابطه متغیرهای روان‌شناختی و علائم روان‌شناختی با اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مطالعه مروری بود. در انجام این پژوهش از مقـالات مرتبط موجود در پایگاه‌های علمی معتبر انگلیسـی: Google scholar، Science direct،Scopus، Pubmed، springer link و liebertpu چکیده کامل
      هدف از این پژوهش تعیین رابطه متغیرهای روان‌شناختی و علائم روان‌شناختی با اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مطالعه مروری بود. در انجام این پژوهش از مقـالات مرتبط موجود در پایگاه‌های علمی معتبر انگلیسـی: Google scholar، Science direct،Scopus، Pubmed، springer link و liebertpub ، researchgate و همچنین پایگاه‌های معتبر فارسی همچون: مگیران، ایرانداک، سیویلیکا و پرتال جامع علوم انسانی استفاده شد. این پژوهش مروری-توصیفی به بررسی مرور ادبیات پرداخته و از بین کلیه مطالعات انجام‌شده در ارتباط با اعتیاد به اینترنت در طی 15 سال اخیر (از سال 2007 میلادی تا ماه جولای سال 2021) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده بودند. در نهایت به 157 متن اصلی به عنوان نمونه پژوهش حاضر دست پیدا شد. داده‌ها که به شکل مقالات و کتب بودند متن آن‌ها از بعد پیامدهای حاصل از اعتیاد به اینترنت به 16 دسته تقسیم شدند که شامل افسردگی، اضطراب، سرمایه اجتماعی، خودکارآمدی، کیفیت خواب، پنج ویژگی بزرگ شخصیت، افکار خودکشی، سلامت روان، هوش هیجانی، عزت‌نفس، پرخاشگری، خودکنترلی، سیستم پاداش، کارکرد جسمی، بدرفتاری کودک و سبک فرزند پروری شدند. نتایج نشان داد متغیر افسردگی، اضطراب، کیفیت خواب، افکار خودکشی، سلامت روان، عزت‌نفس، پرخاشگری، خودکنترلی، سیستم پاداش، بدرفتاری با کودک بیشترین یکدستی را در یافته‌ها، در جهت ارتباط با اعتیاد اینترنتی نشان داده‌اند. متغیرهای هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی نیز نتایج ضدونقیضی ارائه دادند. از بین پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، درون‌گرایی، برونگرایی، روان‌رنجوری بیشترین سهم از پیش‌بینی کنندگی و ارتباط با اعتیاد اینترنتی را تشکیل دادند. از بین انواع سبک فرزند پروری، سبک سهیل‌گیرانه و مستبدانه بیشترین ارتباط مثبت و سبک مقتدرانه بیشترین بازدارندگی را برای اعتیاد اینترنتی ثبت نمود. متغیر خودکارآمدی و فعالیت جسمانی نیز از جمله متغیرهای بودند که با داده‌های متعارض نتیجه‌گیری را دشوار نمودند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان
      مجید صدوقی رینب زرجینی
      شماره 43 , دوره 5 , تابستان 1396
      پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه (220N=) شاغل به تدریس در سال تحصیلی95-94 بود. برا چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه (220N=) شاغل به تدریس در سال تحصیلی95-94 بود. براساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، نمونه‌ای به تعداد 136 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های هوش هیجانی شوت و همکاران (1998)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و فرسودگی شغلی مسلچ (1981) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفه‌های خودکارآمدی، تاب‌آوری و ارزیابی و بیان هیجان به ترتیب بیشترین توان پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان را داشتند. نتایج تلویحاً نشان می‌دهد که ارتقای سطح هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی می‌تواند به کاهش مشکلات شغلی و در نتیجه، فرسودگی شغلی معلمان کمک نماید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مقایسه توجه، حافظه و حمایت اجتماعی در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و عادی شهر تبریز
      سید محمود طباطبائی راحله محمد زاده اشرف کرمی هانیه خرازی نوتاش
      شماره 43 , دوره 5 , تابستان 1396
      مقدمه و هدف: نقایص شناختی از مهم ترین علایم سوء مصرف مواد می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه توجه، حافظه و حمایت اجتماعی در معتادان سوءمصرف کننده مواد و همتایان عادی در شهر تبریز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری چکیده کامل
      مقدمه و هدف: نقایص شناختی از مهم ترین علایم سوء مصرف مواد می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه توجه، حافظه و حمایت اجتماعی در معتادان سوءمصرف کننده مواد و همتایان عادی در شهر تبریز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مردان سوءمصرف کننده مواد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان تبریز در نیمسال اول 1395 تشکیل می دادند. نمونه آماری پژوهش شامل 40 نفر معتاد در حال مصرف مواد و 40 نفر افراد غیر معتاد بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از آزمون کامپیوتری عملکرد پیوسته، آزمون حافظه ان بک و پرسشنامه حمایت اجتماعی استفاده شد. سپس داده ها در برنامه spss نسخه 21 با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) تحلیل شدند. یافته ها: نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که عملکرد گروه سومصرف کننده مواد نسبت به گروه عادی در آزمون عملکرد پیوسته، ان بک و حمایت اجتماعی تفاوت معنی دار داشت (05/0p≤ ). بدین معنی که عملکرد توجه، حافظه و حمایت اجتماعی در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد ضعیف تر از افراد عادی می باشد. نتیجه گیری : می توان بیان کرد که سوء مصرف مواد موجب اختلال در کارکرد های توجه و حافظه می گردد، و از طرف دیگر نقص در ادراک حمایت اجتماعی می تواند افراد را به سوی مواد مخدر سوق دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - رابطه سبک‌های مدیریتی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران
      معصومه عبدالهی علی اکبر پیرزاد محمد علی روانبخش ناصر شیرکوند جمال عاشوری
      شماره 39 , دوره 4 , تابستان 1395
      این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های مدیریتی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مدیران مدارس شهر قرچک در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان آنان 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخ چکیده کامل
      این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های مدیریتی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مدیران مدارس شهر قرچک در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان آنان 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و همه آنها پرسشنامه‌های چندعاملی مدیریت (بس و آوولیو، 1995)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و سازگاری اجتماعی (بل، 1961) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که بین سبک مدیریتی تحول‌آفرین، سبک مدیریتی تبادلی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران رابطه مثبت و معنادار و بین سبک مدیریتی عدم مداخله‌گر با سازگاری اجتماعی مدیران رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سبک مدیریتی تحول‌آفرین، سرمایه اجتماعی و سبک مدیریتی تبادلی توانستند 1/29 درصد از تغییرات سازگاری اجتماعی مدیران را پیش‌بینی کنند (01/0P<). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود مشاوران و روانشناسان برای بهبود سازگاری اجتماعی مدیران به ترتیب سبک مدیریتی تحول‌آفرین، سرمایه اجتماعی و سبک مدیریتی تبادلی آنان را از طریق کارگاه‌های آموزشی افزایش دهند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - بررسی رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی
      نسرین نوروزی محمد محمدی‌پور حسین مهدیان
      شماره 57 , دوره 8 , زمستان 1399
      این پژوهش با هدف بررسی رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس فرمول چکیده کامل
      این پژوهش با هدف بررسی رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس فرمول کوکران 303 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه‌های جهت‌گیری هدف (الیوت و مک‌گریگور، 2001)، اهمال‌کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، فرسودگی تحصیلی (شافلی و همکاران، 2002) و انسجام تحصیلی و اجتماعی (ترنزینی و پاسکارلا، 1980) جمع‌آوری و با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Amos نسخه 24 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی بر انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی و انسجام تحصیلی و اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر مستقیم و معنادار و جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0>P). با توجه به نتایج، برای کاهش فرسودگی تحصیلی می‌توان برنامه‌هایی بر اساس جهت‌گیری هدف، اهمال‌کاری و انسجام تحصیلی و اجتماعی طراحی و از طریق کارگاه‌های آموزشی اجرا کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - رابطه ویژگی‌های شخصیتی و جهت‌گیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی
      حسین سلم آبادی حسین چنارانی سارا حقیقت سحر امین الشریعه حبیبه آزفنداک زهرا عرب سالاری
      شماره 41 , دوره 4 , زمستان 1395
      این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و جهت‌گیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر ورامین در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان 360 نفر با چکیده کامل
      این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و جهت‌گیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر ورامین در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان 360 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و همه آنها پرسشنامه‌های ویژگی‌های شخصیتی (کاستا و مک‌کری، 1992)، جهت‌گیری دینی (آلپورت و راس، 1967) و رفتارهای مطلوب انضباطی (یوسلیانی و همکاران، 1391) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد روان‌رنجورخویی و جهت‌گیری دینی بیرونی با رفتارهای مطلوب انضباطی رابطه منفی و معنادار و سازگاری، وظیفه‌شناسی و جهت‌گیری دینی درونی با رفتارهای مطلوب انضباطی رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای وظیفه‌شناسی، روان‌رنجورخویی و جهت‌گیری دینی درونی توانستند 4/38 درصد از تغییرات رفتارهای مطلوب انضباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی را پیش‌بینی کنند (05/0P<). بنابراین پژوهش پیشنهاد می‌شود مشاوران و روانشناسان برای بهبود رفتارهای مطلوب انضباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی وظیفه‌شناسی و جهت‌گیری دینی درونی آنان را افزایش و روان‌رنجورخویی آنان را کاهش دهند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها
      محسن میرزائی ایلناز سجادیان
      شماره 69 , دوره 11 , پاییز 1402
      بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌هاچکیدهمقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش چکیده کامل
      بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌هاچکیدهمقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای رفتار مجرمانه ساکن گرمخانه ها شهر اصفهان در بهار 1402 بودند. تعداد 400 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه(خودگزارش دهی سایکوپاتی هاری،1991)، پرسش‌نامة صفات پنج گانه شخصیتی(مک کری و کاستا،1985)، هیجان خواهی آرنت(1993) و خودکنترلی(تانجی و همکاران،2004) بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل به شیوه معادلات ساختاری انجام شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودکنترلی بر گرایش به رفتارهای مجرمانه در افراد دارای رفتار مجرمانه ساکن گرمخانه ها تاثیر داشت(05/0p<). همچنین ، هیجان خواهی بر گرایش به رفتارهای مجرمانه در افراد دارای رفتار مجرمانه ساکن گرمخانه ها تاثیر داشت(05/0p<). همچنین ، نوروز گرایی بر گرایش به رفتارهای مجرمانه در افراد دارای رفتار مجرمانه ساکن گرمخانه ها تاثیر داشت(05/0p<).نتیجه‌گیری: بنابراین براساس نتایج پژوهش، خودکنترلی، هیجان خواهی و نوروزگرایی یکی از عوامل مهم و مؤثر، تبیین کننده مسئله گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها است. افزایش نگرانی‌های عمومی درباره مسائل مختلف اجتماعی از این رو که خسارت و صدمات وارده بر پیکره جامعه روند رو به افزایشی یافته و هم از آن جهت که گاهی مقابله با آن نیز روز به روز دشــوارتر و پیچیده‌تر می‌شــود، شناخت علمی و دقیق مسائل اجتماعی را ضروری می‌سازد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - ارتباط احساس انسجام روانی و سلامت اجتماعی با کیفیت زندگی در زنان با جراحی پستان
      شهربانو تاجیکی سپیده صفرپور دهکردی سعید رزاقی
      شماره 51 , دوره 7 , تابستان 1398
      پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط احساس انسجام روانی و سلامت اجتماعی با کیفیت زندگی در زنان با جراحی پستان انجام شد. این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش زنان با جراحی پستان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر شیراز در فصل‌های بهار و تابستان سال چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط احساس انسجام روانی و سلامت اجتماعی با کیفیت زندگی در زنان با جراحی پستان انجام شد. این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش زنان با جراحی پستان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر شیراز در فصل‌های بهار و تابستان سال 1397 بودند. بر اساس فرمول تاباخنیک و فیدل 100 نفر با روش در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های احساس انسجام روانی (فلنسبرگ-مدسن و همکاران، 2006)، سلامت اجتماعی (کی‌یز، 1998) و کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 2010) بودند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که متغیرهای احساس انسجام روانی و سلامت اجتماعی با کیفیت زندگی در زنان با جراحی پستان ارتباط مثبت و معنادار داشتند و توانستند 46 درصد از تغییرات کیفیت زندگی در زنان با جراحی پستان را تبیین کنند (05/0P پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    مدير مسئول
    دکتر پرویز عسگری (استاد تمام گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران) دکتر بهمن گرجیان (دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی آبادان) آزاده بزرگ‌نیا (کارشناس نشریه)
    سردبیر
    دکتر علیرضا حیدرئی (استاد تمام گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران)
    مدیر داخلی
    دکتر زهرا دشت بزرگی (استاد یار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران) دكتر حمداله جایروند (استاد یار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز)
    هیئت تحریریه
    دکتر حسین شکر کن (استاد تمام و استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز) دکترمهناز مهرابی زاده هنرمند (استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران) دکتر مجید صفاری‌نیا (استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور) دکتر محمدباقر کجباف (استاد تمام دانشگاه اصفهان) دکتر اصغر آقایی (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)) دکتر فرح لطفی کاشانی (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدرودهن) دکتر رضا پاشا (دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهواز) دکتر حسین مولوی (استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان) دکتر رمضان حسن‌زاده (استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری) دکتر بهمن نجاریان (استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز)
    شاپا: 2345-5098
    شاپای الکترونیکی:2676-7139

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    نشانی
    اهواز- اتوبان گلستان- میدان کارگر(فرهنگ شهر)دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز- معاونت پژوهش و فن آوریصندوق پستی:1915 تلفن:06133348387 فاکس:3348357آدرس وب سایت:www.iauahvaz.ac.irپست الکترونیکی: social_psychology@iauahvaz.ac.ir
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 12
    تعداد شماره ها 46
    مقالات چاپ شده 402
    تعداد نویسندگان 2860
    تعداد مشاهده مقاله 27799
    تعداد دانلود مقاله 9660
    تعداد مقالات ارسال شده 1677
    تعداد مقالات رد شده 1023
    تعداد مقالات پذیرفته شده 564
    درصد پذیرش 29 %
    زمان پذیرش(روز) 173
    تعداد داوران 50
    آخرین به روزرسانی 27/02/1403